Pinpromotieacties

Als u van tijd tot tijd een leuke actie organiseert om pinnende klanten te belonen, verhoogt dat niet alleen het aantal pintransacties, het zorgt er ook voor dat het onderwerp ‘pinnen’ onder de aandacht blijft.

Organiseer een pin en win-actie

Een actie waarbij consumenten iets kunnen winnen, wordt altijd met open armen ontvangen. Dit kan met een pin en win-actie. Hieraan kan op verschillende manieren invulling worden gegeven. Bijvoorbeeld door klanten die met hun betaalpas hebben afgerekend hun pinbon voorzien van hun contactgegevens in te laten leveren en uit deze bonnen periodiek een winnaar te trekken. Een dergelijke actie kan op winkelniveau, op winkelstraatniveau of op winkelgebiedniveau. De prijzen kunnen eenvoudig door deelnemende winkeliers geleverd worden. Denk er wel aan dat u bij verlotingen te maken kunt krijgen met kansspelbelasting.

Beloon de zoveelste pinnen met een leuke attentie

Nederland houden van boter-bij-de-vis-acties. Daarom is het goed om pinnende klanten direct te belonen voor hun goede gedrag. Geef hen daarom gelijk een beloning. Dat kan in de vorm van een product, een winkelwagenmuntje bijvoorbeeld, of een kanskaart waarmee het aankoopbedrag terug gewonnen kan worden. Een leuke en eenvoudige actie die ook nog publiciteit op kan leveren in lokale media, zeker als u de actie bekend maakt met een advertentie in deze bladen.

Zoek samenwerking met lokale activiteiten

Lokale activiteiten hebben vaak een breed draagvlak bij klanten. Zoek samenwerking met de partijen achter deze activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan de jaarlijkse kermis of de vakantieweek voor kinderen in de zomervakantie. U kunt hier een leuke actie aan koppelen, bijvoorbeeld door voor ieder gepind bedrag een schenking te doen (als sponsoring). Niet alleen ondersteunt u op deze manier de activiteiten, u laat ook zien dat u uw omgeving belangrijk vindt, dat u mee wilt werken aan de leefbaarheid van uw plaats.

Zet een promotieteam in

Om het pinnen onder de aandacht te brengen kunt u gedurende een periode een promotieteam inzetten. Zij kunnen flyeren of rondlopen met pinpromotiemateriaal. Ook kunt u het pinpromotieteam een klantvriendelijke actie laten doen. Meelopen naar de auto om het karretje van de winkel terug te brengen bijvoorbeeld, of het helpen dragen van tassen.

Maak speciale pinaanbiedingen

U bent gewend klanten te trekken met aanbiedingen. Koppel eens een aanbieding aan een pintransactie. Geef bijvoorbeeld een korting of een extraatje als klanten pinnen. Zorg er wel voor dat de aanbieding herkenbaar is als speciale pinaanbieding.

Zorg voor een regelmatige stroom publiciteit

Publicaties in lokale en regionale media houden consumenten betrokken bij een onderwerp. Zowel gemeenten als banken en ondernemersorganisaties kunnen vanuit diverse invalshoeken interessante artikelen over de voordelen van pinnen voor consumenten aanleveren bij lokale en regionale media. Zet eens een pinnende klant in het zonnetje, eventueel gekoppeld aan een kort interview met de klant. Huis-aan-huisbladen zijn dol op lokaal nieuws. Maak daar gebruik van.

Geef de winkel en kassa-omgeving een kleine metamorfose

Als u goed naar de omgeving van uw kassa kijkt, dan ziet u waarschijnlijk een grote diversiteit aan stickers en bordjes. Vaak voorzien van oude slogans, logo’s, het Nieuwe pinnen, de Chipknip, etc. Haal deze oude materialen weg en vervang ze door het Pinnen ja graag-promotiemateriaal, dat u gratis kunt bestellen op www.pin.nl. Dat geeft uw winkel weer een prettige en frisse uitstraling en zorgt er bovendien voor dat de consumenten beter begrijpt dat pinnen de voorkeur heeft.