Tips voor meer pintransacties

Er wordt in Nederland al veel gepind, maar er wordt ook nog steeds heel veel contant betaald. Hoe vaker uw klanten kiezen voor pinnen in plaats van contant betalen, hoe goedkoper het voor u wordt. Reden genoeg om wat tips op een rij te zetten waarmee u het aantal pintransacties bij u in de zaak kunt verhogen.

Tips gericht op de klant:

  • Laat klanten duidelijk zien dat pinnen de voorkeur heeft, zowel bij de kassa’s als in de rest van de winkel. Bijvoorbeeld met behulp van het Pinnen, ja graag-promotiemateriaal, dat u gratis kunt bestellen via www.pin.nl.
  • Licht de voordelen van pinnen (gemakkelijk, snel en veilig) voor de klant duidelijk toe.
  • Zet een pinpromotieteam in, in en rondom de winkel.
  • Investeer (geld/uren) in betere mondelinge communicatie richting consument (in de winkel, voor de kassa).
  • Zet (meer) pin-only kassa’s in
  • Communiceer duidelijk in alle externe uitingen pinnen de voorkeur heeft.
  • Zorg dat de betaalautomaat goed is opgesteld. Hoe beter zichtbaar en bereikbaar, hoe vaker klanten de automaat gebruiken.
  • Beloon klanten die pinnen, bijvoorbeeld met een winkelwagenmuntje, win-actie, kanskaartjes of iets dergelijks, of maak spaaracties extra gunstig voor pinklanten (extra punten, meer keuze, etc.). Inspiratie nodig? Wij hebben wat ideeën voor pinpromotieacties voor u op een rij gezet. Ga naar het overzicht van pinpromotieacties.
  • Besteed niet alleen tijdens een actie aandacht aan pinnen, maar doe dat het hele jaar.

Tips gericht op personeel:

  • Zorg dat het beleid duidelijk is: ‘wij gaan voor pinnen’.
  • Stimuleer het stellen van de pinvraag. Heeft u veel personeel? Maak het stellen van de pinvraag dan onderdeel van opleiding van personeel en controleer daarop. Laat ze bijvoorbeeld de e-module voor (kassa)medewerkers volgen. Lees meer over deze e-module.
  • Voer (meer) pin-only kassa’s in.
  • Communiceer duidelijk in alle interne uitingen (bijvoorbeeld het personeelskrantje) dat pinnen de voorkeur heeft.
  • Maak de beoogde target (de beoogde pinstijging) zichtbaar voor uw personeel.
  • Zorg dat het hoger kader/de leiding het goede voorbeeld geeft.
  • Train medewerkers in het begeleiden van specifieke doelgroepen in de winkel.
  • Stel targets voor medewerkers individueel of per team om het pingedrag bij consumenten te stimuleren.
  • Laat een autoriteit binnen de organisatie (bijvoorbeeld de directeur) een instructie/opleiding geven.

Bookmark and Share