Op woensdag 27 januari is Sportcentrum De Hoge Heide in Vlijmen in het kader van de campagne ‘Maak van pinnen ook jouw sport’ uitgeroepen tot de eerste pinkampioen van het sportseizoen 2015/16. Het sportcentrum werd daarmee beloond voor de inspanningen die het leverde rondom de invoering van een veiliger en efficiënter afrekenproces. “Bij De Hoge Heide hebben ze serieus werk gemaakt van pinnen. Zij zijn daarmee een voorbeeld voor andere sportcentra en –verenigingen en dus met recht een pinkampioen te noemen,” aldus Marloes Scargo van de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen (SBEB).

Mensen vinden het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om overal met hun betaalpas af te rekenen. Ze hebben lang niet altijd meer contant geld op zak. Bij veel sportverenigingen en –centra wordt echter nog niet of nauwelijks gepind. Dit terwijl (contactloos) pinnen juist voor deze groep, die vaak (ook) werkt met vrijwilligers, zoveel voordelen biedt. Want het is snel, makkelijk en veilig. En ook nog eens goedkoper.

Noodzakelijke stap
Sportcentrum De Hoge Heide, het thuishonk van een van de grootste tennisverenigingen in de regio Den Bosch (LTC Hoge Heide), maar ook van een dansstudio en een fitness-, squash- en indoorsoccercentrum, ging per 1 januari volledig over op pinnen. “Wij zagen dit als een noodzakelijke stap om de service naar onze gasten te vergroten, de veiligheid van onze medewerkers te verhogen en de bedrijfsvoering te verbeteren,” aldus Peter de Ruijter, eigenaar van het sportcentrum. Het sportcentrum heeft er goed over nagedacht hoe het alle gasten (jong en oud) in staat kan stellen om te betalen:  gasten kunnen iedere bestelling of reservering apart pinnen, met hun pinpas een tegoed aan de (tennis)pas koppelen of een knipkaart kopen.

Soepele overgang
De Ruijter stelde alles in het werk om de overgang naar alleen pinnen soepel te laten verlopen. “We hebben het herhaaldelijk online onder de aandacht gebracht en natuurlijk ook in de rechtstreekse contacten die we hebben met alle bezoekers.” Om de overstap in het sportcentrum zelf goed zichtbaar te maken, plaatste De Ruijter overal pinpromotiemateriaal. Toen de overstap eenmaal een feit was, werd er een week lang taart uitgedeeld om dat te vieren.

Even wennen

Ondanks de zorgvuldige voorbereiding ging de invoering van alleen pinnen niet helemaal zonder slag of stoot. De Ruijter: “Niet iedereen was direct overtuigd van de voordelen. Er waren best wat mensen die eerst nog even moesten wennen. Maar inmiddels is vrijwel iedereen enthousiast. Mensen zien ook wel in dat het afrekenen nu veel sneller en makkelijker gaat. Geknoei met klein geld, verloren of kwijtgeraakt geld, die problemen hebben wij hier niet meer.”

Maak van pinnen ook jouw sport
De pinkampioenschappen maken deel uit van de campagne ‘Maak van pinnen ook jouw sport’ van SBEB. De campagne brengt de voordelen van (contactloos) pinnen onder de aandacht van sportclubs. Verenigingen of sportcentra die pinnen op een bijzondere manier invoeren of promoten, kunnen pinkampioen worden en mooie prijzen winnen. Zo won Sportcentrum De Hoge Heide een mooie cheque en kaarten voor het ABN AMRO World Tennis Tournament (8 t/m 14 februari). Meer informatie over de campagne ‘Maak van pinnen ook jouw sport’ is te vinden op www.pinnenzakelijk.nl/sport.