Een artikel terugbrengen naar de winkel en het aankoopbedrag via de betaalautomaat op je bankrekening retour ontvangen, het kan bij steeds meer winkels. Met ingang van maandag 4 september introduceert supermarktketen Lidl als eerste supermarkt in Nederland Retourpinnen in al haar filialen.

Geld direct terug op rekening
De Nederlandse consument ontving in het verleden meestal contant geld bij het retourneren van goederen. Met Retourpinnen krijgen klanten die een aankoop terugbrengen naar de winkel, het geld rechtstreeks teruggestort op hun betaalrekening. Een Retourpintransactie is mogelijk wanneer de aankoop met een betaalpas of creditcard is betaald. Het maakt daarbij niet uit bij welke bank de klant bankiert. De consument voert zijn pas in, waarna de winkelier een Retourpintransactie start. De volgende werkdag is het bedrag bijgeschreven op de rekening. Een Retourpinbon met handtekening van de winkelier geeft de garantie dat het bedrag onderweg is.

Lidl is de eerste supermarkt in Nederland waar retourpinnen mogelijk wordt gemaakt bij alle winkels. ‘’Wij vinden retourpinnen een klantvriendelijke oplossing voor het retourneren van producten. Wij verkopen ook kleding, huishoudelijke producten en gereedschap en dan is een veilig en efficiënt retourbeleid voor de klant en de organisatie belangrijk’’, aldus Christine Braun van Lidl Nederland.

Veilig en handig
Door Retourpinnen is er geen contant geld meer nodig bij het terugbrengen van aankopen. Dat biedt voor zowel consumenten als winkeliers voordelen. Zo hoeft een winkelier niet langer grote hoeveelheden contant geld aan te houden en hoeft de consument niet met cash over straat. Zeker bij grotere aankopen, zoals non-food producten, is dat een voordeel. Het is veilig en handig.