De Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen (SBEB) heeft korfbalvereniging LUNO uit Linschoten uitgeroepen tot pinkampioen. LUNO wordt daarmee beloond voor de opvallende groei van het pinnen bij de vereniging. Uit cijfers van kassasysteemleverancier Le Credit Sportif over het afrekenen bij meer dan 500 sportverenigingen blijkt dat LUNO duidelijk voorloopt op andere sportverenigingen in Nederland.

Waar pinnen in Nederland al jaren breed geaccepteerd is, is dat bij sportverenigingen nog lang niet zo. Bij veel sportverenigingen wordt niet of nauwelijks gepind. Dit terwijl pinnen juist voor deze groep, die vaak (ook) werkt met vrijwilligers, zoveel voordelen biedt. Vanwege de veiligheid, het gemak en de omzetkansen.

Inbraken

Voor korfbalvereniging LUNO was het vooral het veiligheidsaspect dat de doorslag gaf. Voorheen kon er alleen contant betaald worden bij LUNO. “We hadden hier nogal last van inbraken, de kassa is een paar keer meegenomen” aldus Michael Brussel van de kantinecommissie van LUNO. Toen de vereniging in 2013 overstapte op een nieuw kassasysteem  van Le Credit Sportif besloten ze daarom ook te investeren in een pinautomaat.

Sinds de introductie van pinnen bij LUNO in 2013 wordt steeds meer met de betaalpas afgerekend. In 2014 werd 48% van de omzet gepind en in 2015 steeg dat naar maar liefst 57%. “Een dergelijk percentage is opvallend. Gebaseerd op alle cash- en pinomzet bij verenigingen in Nederland zien wij dat daar de pinomzet van 22 procent in 2014 gestegen is naar 28 procent in 2015,” aldus Leidy Bolhuis van Le Credit Sportif.  “Le Credit Sportif is voorstander van minder cash en juicht dit soort ontwikkelingen bij sportverenigingen dan ook van harte toe”.

De leden van LUNO pikten de nieuwe betaalwijze snel op. Brussel: “Op ledenvergaderingen hebben we veel  gepraat over de inbraken en vroegen we of mensen zoveel mogelijk wilden pinnen. Op die manier ging het balletje vanzelf rollen. En het helpt natuurlijk ook dat steeds meer mensen het normaal vinden om te pinnen, ook de kleine bedragen.”

Maak van pinnen ook jouw sport
De pinkampioenschappen maken deel uit van de campagne ‘Maak van pinnen ook jouw sport’ van SBEB. De campagne brengt de voordelen van pinnen onder de aandacht van sportclubs. Verenigingen die pinnen op een bijzondere manier promoten, of mooie pinresultaten boeken, kunnen pinkampioen worden en leuke prijzen winnen. Meer informatie: www.pinnenzakelijk.nl/sport.