Infographic_Pinnen_in_horeca

Gasten betalen steeds vaker met hun pinpas in de horeca en daarbij ook steeds vaker contactloos. Het aantal pintransacties in de horeca steeg van 251 miljoen in 2014 naar 333 miljoen* in 2015, een spectaculaire stijging van ruim dertig procent. Het aantal contactloze pintransacties daarbinnen piekte van 1,5 miljoen in 2014 naar bijna 23 miljoen* in 2015. Ruim tachtig procent van de horeca-ondernemers beschikt tegenwoordig over een betaalautomaat, de drankverstrekkers blijven achter bij de overige segmenten.

Bijna een kwart van de betalingen met de pinpas
Zes jaar geleden ging nog 84% van alle transacties in de horeca contant. Dat aandeel is inmiddels gedaald naar 66% (2014). Het aandeel pintransacties steeg in die periode (2009-2014) van 9% naar 23%. Deze trend zet zich voort. Koninklijke Horeca Nederland heeft zich samen met andere toonbankinstellingen en banken gecommitteerd aan het streven van 60% pinbetalingen versus 40% contante betalingen in 2018.

80% van de horeca-ondernemers heeft een betaalautomaat
Vier van de vijf horeca-ondernemers beschikken over een of meer betaalautomaten. De verschillen tussen de horecasegmenten zijn groot. Bij restaurants kun je bijna overal pinnen (95%) en ook logiesvertrekkers en ondernemers in de fastservice doen het goed (respectievelijk 89% en 86% pinacceptatie). De drankverstrekkers halen het gemiddelde naar beneden. Daar biedt nog maar 58% de mogelijkheid tot pinnen.

Vaker pinnen, lagere transactiekosten voor ondernemers
Het pinnen is in de loop der jaren steeds goedkoper geworden voor ondernemers, terwijl de kosten van contant juist stegen. Een gemiddelde pinbetaling in de horeca kostte in 2009 nog 33 cent, inmiddels is dat 24 cent. Een gemiddelde contante betaling steeg van 30 cent naar 33 cent.

Miriam Osten van Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen: “Pinnen kan per transactie nog goedkoper worden. Die efficiency zien we al in de detailhandel en bij tankstations: daar wordt per automaat meer gepind en zijn de gemiddelde kosten van een pinbetaling respectievelijk 18 en 15 cent. Als een ondernemer een pinautomaat heeft staan, loont het dus de moeite om het pinnen beter te promoten bij zijn gasten. Helemaal ten opzichte van het veel duurdere betalen met een creditcard (gemiddeld €1,06 per transactie).”

Download infographic