Invoering pinnen eerste stap van groter plan
Atletiekvereniging Altis uitgeroepen tot pinkampioen

Atletiekvereniging Altis uitgeroepen tot pinkampioen- uitreiking cheque

Atletiekvereniging Altis schafte afgelopen zomer hun eerste betaalautomaat aan, als eerste stap van een weldoordacht plan om het clubhuis aantrekkelijker te maken en de omzet te vergroten. De Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen (SBEB) juicht deze werkwijze toe en besloot de atletiekvereniging uit Amersfoort daarom uit te roepen tot pinkampioen.

Johan Koetje, penningmeester van atletiekvereniging Altis: “Het clubhuis is het hart van een vereniging. Maar er werd bij onze vereniging te weinig gebruik van gemaakt. Mensen kwamen naar de training, of brachten hun kinderen weg, maar kwamen dan niet naar het clubhuis. Die was vaak zelfs gesloten tijdens de trainingen. Daar gaan we verandering in brengen. We willen meer reuring, meer omzet. We gaan werkplekken creëren, zodat ouders hier kunnen blijven om te werken. En we gaan het clubhuis beschikbaar stellen voor vergaderingen. Maar nog voordat we dat doen, hebben we een betaalautomaat aangeschaft. Als je dit soort dingen gaat doen, dan kun je niet zonder.”

De wens om pinnen mogelijk te maken was er overigens al langer. Koetje: “Ik ben altijd al voorstander van pinnen geweest. Het helpt de omzet te vergroten. Maar het is nog best lastig dat te staven met cijfers, om het concreet te maken voor de vereniging. Een naburige korfbalvereniging schafte een nieuw kassasysteem aan en stapte over op pinnen. Zij zagen hun omzet met 20 procent stijgen. Dat was voor ons reden de stap ook te zetten.”

De vereniging wilde echter eerst nog peilen hoe hun leden en bezoekers tegenover pinnen stonden. Daarom draaiden ze eerst een pilot met een gehuurde betaalautomaat tijdens de NK Masters die afgelopen zomer bij de vereniging plaatsvond en die ruim 2.000 man trok. De reacties waren dusdanig enthousiast dat de vereniging definitief de knoop doorhakte en een betaalautomaat aanschafte. Koetje: “Het is nog te vroeg om nu al met harde cijfers te komen, het seizoen is immers nog maar pas gestart, maar de eerste signalen zijn goed.”

Nationale Sport Vakbeurs en Maak van pinnen ook jouw sport

Atletiekvereniging Altis won met de uitverkiezing tot pinkampioen een mooie cheque. De uitreiking van de cheque vond plaats op de Nationale Sport Vakbeurs in Gorinchem. SBEB stond daar om de campagne ‘Maak van pinnen ook jouw sport’, waar de pinkampioenschappen deel van uitmaken, onder de aandacht te brengen en vragen van penningmeesters en bestuurders van verenigingen te beantwoorden. Bezoekers van de stand konden hun vereniging ter plekke opgeven om de volgende pinkampioen te worden. Ook werd in de stand sponsorgeld verloot onder verenigingen die een vragenlijst over pinnen bij hun vereniging invulden. De input uit de vragenlijsten gebruikt SBEB om de informatievoorziening nog beter te laten aansluiten op de behoeften van verenigingen. Meer informatie: www.pinnenzakelijk.nl/sport.