Als er nu een gek de winkel in komt en om de inhoud van kassa vraagt, geef ik het zo mee. Er zit nu toch bijna niets meer in’. Aan het woord is Marian Visser, eigenaar van Roy’s Bloemen. Sinds een paar maanden is haar winkel uitgerust met een intelligente, compacte afstortkluis gecombineerd met professioneel waardetransport. G4S ontwikkelde met CAS een nieuwe dienst speciaal voor het MKB. In totaal namen veertien ondernemers in Ede deel aan een door de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen geïnitieerde proef met dit systeem. Wat vonden ze ervan? Waar liepen ze tegenaan en hebben ze nog tips voor collega-ondernemers die veiliger willen omgaan met hun contante geld?

De meeste deelnemers aan de pilot zijn positief: ze voelen zich veiliger, hoeven niet meer te sjouwen met contant geld en krijgen hun omzet direct bijgeschreven op hun rekening. Hellen Haafs, mede-eigenaar van Games4Us in Ede, heeft geen moment geaarzeld toen ze werd benaderd voor een pilot over slimmer omgaan met contant geld: ‘Een paar jaar terug is onder mijn neus de kassalade leeggeroofd. Dikke pech, want de verzekering vergoedde niets, omdat geen sprake was van bedreiging of braakschade. Met de huidige oplossing in de winkel kan dat niet meer, want het geld dat in de kluis zit, is meteen verzekerd. Jenny van den Hudding van Multivlaai besloot ook mee te doen aan de proef. ‘Toen ik hoorde dat je contant geld continu kunt afromen via de kluis en het dan de volgende dag op je rekening staat, was ik meteen om’.

Met het systeem kun je op afstand feeling houden met de verkoopopbrengst. Marian Visser van Roy’s bloemen daarover: ‘Ik vind het prettig om vanaf elke willekeurige plek online te kunnen checken welke bedragen worden gestort’.  Of zoals Michel Beekman, storemanager van Only for Men, het formuleert:  ‘Ik heb nu als het ware mijn eigen bankloket in de zaak’.

Niet meer van deze tijd

Veiligheid is echter hèt argument om in te stappen.  Zelf grote bedragen naar de bank brengen vindt Beekman niet meer van deze tijd. ‘Ik heb nog meegemaakt dat je met een zakje over straat naar de bank gaat: als je daar over nadenkt is dat eigenlijk te gek. Met collega’s maakte je dan wel afspraken dat je steeds op andere tijdstippen gaat, maar het is gewoon onveilig en dat is het niet waard.’ Bloemiste Visser nam het geld vroeger dagelijks mee naar huis en bracht het dan elke zaterdag naar de bank. ‘Ik heb me nooit veilig gevoeld als ik met m’n goedgevulde handtas over straat liep. Zeker in de winter niet. Nu gaat het contante geld – op wat wisselgeld na – direct in de kluis, wordt geteld en is het ook meteen verzekerd. Ook in geval van overval of inbraak. Dat geeft een dubbel veilig gevoel en dat is me de extra kosten meer dan waard. Die handtas blijft voortaan leeg.’

Veilig cash management leeft in het MKB

Veel ondernemers denken dat professioneel geldtransport duur is. Doordat het transport gecombineerd wordt voor verschillende zaken in het winkelgebied, blijven de kosten laag. Voor CAS geldt een maandtarief van 75 euro plus een tarief per afgestort biljet. Alles bij elkaar gemiddeld tegen de honderd euro. Weerhoudt dat ondernemers niet? Van den Hudding: ‘Het is iets duurder dan zelf afstorten bij de bank, maar dat heb ik over voor veel meer gemak en veiligheid’. Michel Beekman verwacht dat de pluspunten van het CAS dienstverleningsmodel groot genoeg zijn en snel worden opgepakt door de markt. In zijn eigen domein ziet hij die beweging al: ‘Vanuit andere branches komen vertegenwoordigers bij ons kijken hoe wij ons cash management geregeld hebben en wat onze ervaringen zijn. Die belangstelling toont dat het vraagstuk van veilig cash management sterk leeft in het MKB.’

Euvel verholpen

Marian Visser heeft nog een tip voor collega-ondernemers naar aanleiding van de pilot. ‘Het contract dat je afsluit, is gebaseerd op een gemiddeld bedrag. Valentijnsdag, Pasen, Moederdag, dat zijn voor ons topdagen qua omzet. Het is wel eens voorgekomen dat ik wilde afromen en de kluis vol was. Moest ik alsnog naar de bank. Hou daar dus rekening mee bij het maken van afspraken. We hebben inmiddels de dienstverlening aangepast. Eerst kwamen ze elke 10 tot 14 dagen de inhoud van de kluis ophalen, nu elke week. Zo’n tien minuten voordat ze op de stoep zijn, bellen ze. We zien steeds dezelfde gezichten. Dat is prettig voor mijn medewerkers, want ik ben zelf niet altijd in de winkel.’

Er zijn meer leerpunten geweest tijdens de proef. Maureen Heikamp van MOOIXL, een modezaak voor een maatje meer: ‘De installatie van de kluis stelde in het algemeen weinig voor. Als de juiste bekabeling aanwezig is, is het een kwestie van bevestigen en de stekker erin. Anders trekken de monteurs een kabel vanaf de meterkast’. Maureen Heikamp, heeft ervaren dat alles keurig werd uitgevoerd, maar in het begin viel wel de verbinding af en toe weg. ‘In eerste instantie dachten ze dat het aan de internetverbinding lag, maar de voedingsstekker bleek niet optimaal te werken. Toen dat euvel verholpen was, hebben we nooit meer een storing gehad’.

Minder contant dan verwacht

Het slimme compacte kluisje heeft tijdens de pilot het ondernemershart van Maureen gestolen, maar ze gaat er toch niet mee door. ‘We zijn idolaat van dat ding en hebben er fors over gediscussieerd, maar de hoeveelheid contant geld in onze modezaak is onvoldoende om de maandelijkse kosten voor onszelf te verantwoorden’. Ze vindt wel dat elke ondernemer eigenlijk een keer moet kennismaken met het systeem.

De meeste ondernemers (driekwart) gaan na de proef door met de slimme kluis in combinatie met waardetransport het systeem. Voor degenen die het niet doen is – net als voor Maureen – het feit dat er toch minder contant geld blijkt om te gaan dan verwacht de belangrijkste reden om niet door te gaan.  Vivant-ondernemer Van Veldhuizen: ‘‘Slechts 30% van de klanten betaalt nog contant. En dat aantal daalt nog steeds. Dat komt ook omdat wij klanten stimuleren om te pinnen.’ Verder is er op slechts 200 meter afstand van zijn winkel een bank gevestigd. ‘Het is voor mij een kleine moeite om het contante geld zelf weg te brengen.’ Toch kan hij andere ondernemers CAS aanbevelen. ‘Als je bank niet om de hoek is en er gaat veel contant geld om in je zaak, dan is zo’n kluis heel prettig’.

Slimmer omgaan met contant geld

Bij de pilot in Ede werd gebruik gemaakt van de nieuwe dienst Cash Afstort Service (CAS) van G4S. Het gaat om een kluis, geldteller en vals geld-detector in één; CAS controleert, telt en bewaart het geld en het geld wordt net als bij pin dagelijks bijgeschreven op de rekening. Na de proef besloot driekwart van de deelnemers door te gaan. Voor een weekomzet tot €7.500 betaalt de ondernemer maandelijks €75 euro plus 5 cent per biljet, voor een weekomzet vanaf €7.500 is het maandbedrag €150 euro plus 5 cent per biljet. G4S is niet de enige leverancier van oplossingen om slim en veilig om te gaan met contant geld. Andere aanbieders zijn bijvoorbeeld SecurCash en RCCS. U leest er hier meer over.