Roy’s Bloemen: Liever een slimme kluis dan een goedgevulde handtas

‘Als er nu een gek de winkel in komt en om de inhoud van kassa vraagt, geef ik het zo mee. Er zit nu toch bijna niets meer in’. Aan het woord is Marian Visser, eigenaar van Roy’s Bloemen. Sinds kort is haar winkel uitgerust met een intelligente, compacte afstortkluis gecombineerd met professioneel waardetransport. ‘Op drukke dagen romen we continu af. Hup de kluis in, het is weg en direct verzekerd.’

Roy’s Bloemen is een van de winkeliers in Ede die besloten heeft mee te doen aan de contant geld pilot, een initiatief van de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen. In samenwerking met G4S is elke deelnemende zaak uitgerust met een kluis. Doordat het transport gecombineerd wordt voor verschillende zaken in de winkelstraat, blijven de kosten laag. Op deze manier komt professioneel waardetransport ook binnen bereik van ondernemers met relatief weinig contante omzet, zoals Roy’s Bloemen waar zo’n 60% van de klanten pint.

Dubbel veilig
Marian Visser heeft besloten om ook na de proefperiode met CAS verder te gaan. ‘CAS kost geld, maar dit gaat niet om geld alleen. De belangrijkste reden om de slimme afstortkluis en professioneel geldtransport te continueren is veiligheid. Vroeger nam ik het geld mee naar huis en bracht ik het elke zaterdag naar de bank. Ik heb me nooit veilig gevoeld als ik met m’n goedgevulde handtas over straat liep. Zeker in de winter niet. Nu gaat het contante geld – op wat wisselgeld na – direct in de kluis, wordt geteld en is het ook meteen verzekerd. Ook in geval van overval of inbraak. Dat geeft een dubbel veilig gevoel en dat is me de extra kosten meer dan waard. Die handtas blijft voortaan leeg.’

Geen puf meer
Ook gemak speelt voor Visser een rol. ‘In mijn woonplaats is het bankfiliaal gesloten, waardoor ik voortaan naar Zevenaar moet rijden. Daar heb je echt geen puf meer als je 12 uur in touw bent geweest. Dat scheelt zeker een uur in de week.’ Visser gebruikt de slimme kluis niet alleen om contant geld in de winkel af te romen. ‘We staan ook op markten met een bloemenkraam. Die dagopbrengsten – met name van de zaterdagmarkt – gaan eveneens direct de kluis in. Scheelt ook weer tijd, want dat geld hoef ik niet meer apart te tellen.’

Minpuntje
De installatie van de kluis ging heel vlot. ‘In dit pand heeft voorheen een opticien gezeten. De leidingen lagen er al, waardoor het een kwestie van aansluiten was.’ De komst van de slimme kluis heeft niet geleid tot een andere verhouding tussen pinnen en contant geld in de winkel. ‘We merken dat steeds vaker wordt gepind. Het aantal klanten dat contant betaalt daalt langzaam, zeker in de winkel. Met CAS kan ik wel op afstand feeling houden met de verkoopopbrengst. Ik vind het prettig om vanaf elke willekeurige plek online te kunnen checken welke bedragen worden gestort.’ Helemaal geen minpuntje? ‘Toch wel. Het geld dat op vrijdag en zaterdag in de kluis wordt afgestort, staat pas maandagmiddag op je rekening. Dat zou sneller moeten kunnen.’

Topdagen
Visser heeft ook nog een tip voor collega-ondernemers naar aanleiding van de pilot. ‘Het contract dat je afsluit, is gebaseerd op een gemiddeld bedrag. Valentijnsdag, Pasen, Moederdag, dat zijn voor ons topdagen qua omzet. Het is wel eens voorgekomen dat ik wilde afromen en de kluis vol was. Moest ik alsnog naar de bank. Hou daar dus rekening mee bij het maken van afspraken. We hebben inmiddels de dienstverlening aangepast. Eerst kwamen ze elke 10 tot 14 dagen de inhoud van de kluis ophalen, nu elke week. Zo’n tien minuten voordat ze op de stoep zijn, bellen ze. We zien steeds dezelfde gezichten. Dat is prettig voor mijn medewerkers, want ik ben zelf niet altijd in de winkel.’

Bookmark and Share