Multivlaai Ede: Afroombox ideaal voor contant betaalde vlaaien

Een heerlijke Zwitserse roomvlaai, een Chocolade Passie of een enorme slagroomtaart voor 40 personen. De taartkeuze is reuze, maar niet van invloed op de manier van betalen. ‘Vooral jongeren pinnen, voor hen is het vanzelfsprekend’, aldus Jenny van den Hudding van Multivlaai in Ede. Sinds kort is haar winkel uitgerust met een intelligente, compacte afstortkluis gecombineerd met professioneel waardetransport. ‘Zo’n derde van de klanten betaalt cash. En dat contant geld wil je natuurlijk zo snel mogelijk uit je kassalade op je bankrekening hebben.’

Multivlaai was een van de winkeliers in Ede die besloten mee te doen aan de door de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen geïnitieerde pilot. ‘Toen ik hoorde dat je contant geld continu kunt afromen via de kluis en het dan de volgende dag op je bankrekening staat, was ik meteen om.’

Ritje naar de bank

Van den Hudding: ‘De hoeveelheid contant geld in mijn zaak is onvoldoende voor een dagelijks ritje naar de bank. Met als gevolg dat het een week blijft liggen. Niet handig voor je cash flow en voor je veiligheid. We gebruiken de CAS-kluis nu dagelijks als afroombox. Het geld staat de volgende dag op je bankrekening, ook in het weekend, en is direct verzekerd. Dat is pure winst. Bovendien bespaart CAS me een wekelijks ritje naar de bank op zaterdagmiddag. Ook die tijd kost geld, als je eerlijk rekent.’

Gecombineerd geldtransport 

Doordat het transport gecombineerd wordt voor verschillende zaken in de winkelstraat, blijven de kosten laag. Op deze manier komt professioneel waardetransport ook binnen bereik van ondernemers met relatief weinig contante omzet, zoals Multivlaai in Ede waar zo’n 60-65% van de klanten pint. ‘Ik ben tevreden over de prijs-kwaliteitverhouding van deze service. Het is iets duurder dan zelf afstorten bij de bank, maar dat heb ik over voor veel meer gemak en veiligheid.’

Stekker erin
In samenwerking met G4S is elke zaak van de pilot uitgerust met de slimme kluis. ‘De installatie van de kluis stelde weinig voor. Vorig jaar is onze winkel verbouwd. Toen hebben we al rekening gehouden met extra bekabeling. Alle aansluitingen waren dus al aanwezig. Het was een kwestie van bevestigen en de stekker erin. Over het ophalen van het geld ben ik te spreken. Ze komen ongeveer elke zes weken, we krijgen dan een kwartier vooraf een telefoontje. Dat werkt prima.’

Tip voor collega’s
‘Met promotiemateriaal laten we klanten weten dat pinnen onze voorkeur heeft. We vragen het ook als ze afrekenen aan de kassa. Toch blijft er nog genoeg contant geld over waar je iets mee moet. Denk daar goed over na, is mijn tip voor collega-ondernemers.’