Oliebollenactie

*Update 28/12/2015: Steeds meer oliebollenkramen over op pinnen. Lees hier het persbericht.*

Nederlanders betalen steeds vaker contactloos met hun betaalpas of mobiele telefoon. Sinds de uitrol van contactloos betalen begin 2014 groeide het aantal betalingen tot circa 6 miljoen (eind 2014).  Contactloos betalen is vooral handig bij lage bedragen (tot en met 25 euro), omdat er dan geen pincode nodig is. In december zijn we voor contactloos betalen aan de slag gegaan met een hele specifieke groep ondernemers, namelijk oliebollenkramen.

Contactloos betalen bij oliebollenkramen
Bij de meeste kramen kun je helaas alleen met contant geld terecht. Maar daar komt langzamerhand verandering in. We zien steeds meer locaties waar oliebollen gepind kunnen worden. Bij diverse oliebollenkramen kan dit jaar voor het eerst zelfs als contactloos betaald worden. Deze manier van betalen lijkt goed te passen bij de oliebollenverkoop gezien de gewenste snelheid en het gemiddelde transactiebedrag. We hebben veel geleerd van de ervaringen van deze ondernemers en gaan deze ervaringen vertalen naar en delen met ondernemers uit andere branches.

Om contactloos betalen een extra boost te geven, hebben we op een aantal locaties een dag lang sterretjes uit laten delen aan contactloos betalende klanten. Daarbij werd steeds ook gewezen op de Maestro-actie voor het World Food Programme, die in dezelfde periode liep.

Feest bij oliebollenbakkers op Oudjaarsdag
Op Oudjaarsdag is flink uitgepakt bij een oliebollenkraam waar contactloos gepind kan worden en die hoog geëindigd was bij de AD-oliebollentest van 2014. In kerstvrouwenoutfit gestoken dames hebben daar de hele dag warme dranken uitgedeeld aan wachtende klanten en (contactloos) pinnende klanten beloond met sterretjes. Daarnaast hebben we een aantal champagneflessen weggeven als uurprijs. Bij een bakker in de buurt, die eveneens hoog was geëindigd in de AD-oliebollentest, hebben we een soortgelijke actie gedaan maar dan gedurende een paar uur.

Aandacht voor contactloos betalen in het AD
Om de actie kracht bij te zetten, zijn er vanuit Pinnen, ja graag advertenties geplaatst in het AD van zaterdag 27 december, de dag waarop het AD de uitslag van de oliebollentest en bijbehorende special uit heeft gebracht. In het AD van die dag werd ook redactioneel aandacht besteed aan de actie en aan contactloos betalen.

Actie contactloos betalen Maestro

Mastercard_NL_WFP
Van 5 t/m 17 december liep er een speciale actie van Maestro: wie in die periode contactloos betaalde, steunde daarmee automatisch het goede doel. Maestro koppelde het aantal contactloze betalingen namelijk aan een donatie van schoolmaaltijden voor kinderen in ontwikkelingslanden. Hoe vaker er contactloos betaald werd, hoe meer schoolmaaltijden Maestro doneerde aan het World Food Programma. Bij de oliebollenactie werd de actie van Maestro ook specifiek onder de aandacht gebracht van klanten. Uiteindelijk werd er in de actieperiode 700.000 keer contactloos betaald, goed voor een donatie van 250.000 maaltijden. Maestro verdubbelde het aantal schoolmaaltijden naar 500.000.

 

Bookmark and Share