Pinambassadeur Franny van Linschoten

Keurslager Van Linschoten Rotterdam

Bij de slager kan het al
Keurslager Van LinschotenSinds begin september hebben alle 550 Keurslagers in Nederland een terminal die geschikt is voor contactloze betalingen. Maar bij Keurslager Van Linschoten in Rotterdam kan het al veel langer. ‘Wij houden van snel’, aldus Franny van Linschoten. ‘Een andere belangrijke reden is dat we ons als moderne slager willen profileren. Voorop willen lopen. “Bij de slager kan het al”, dat hoor ik klanten graag zeggen.’

Kwestie van doen
Niet alleen ondernemers maken kennis met nieuwe ontwikkelingen in het betalingsverkeer. Ook consumenten moeten eraan wennen. ‘Valt bij ons erg mee. Wij hebben heel veel studenten als klant. Die jonge generatie hoef je niets te vertellen, die zijn goed op de hoogte. Voor oudere klanten heb ik zelf iets gemaakt om ze te laten weten dat ze bij ons contactloos kunnen betalen of WIFI-pinnen zoals ik het ook wel noem. Ik wist niet dat ik hiervoor gratis POS-materiaal kon bestellen. En daarnaast is het ook gewoon een kwestie van doen. Pinnen kan iedereen al, contactloos betalen is dan helemaal gemakkelijk.’

Zo veel sneller
Bij Keurslager Van Linschoten komen wekelijks zo’n 2.300 klanten over de vloer, waarvan 70% met pin betaalt. Niet vreemd volgens Franny. ‘Wij lopen automatisch naar een van de twee betaalautomaten en loopt een klant niet mee dan vragen we of ze willen pinnen. En sinds kort vragen we ook bij bedragen tot en met 25 euro of ze contactloos willen betalen. Dat is zo veel sneller. Even je pas erop of tegenaan houden en je hebt betaald. Echt fantastisch. Geen gedoe meer met pasjes die opnieuw moeten worden ingestoken.’ Helemaal geen negatief geluid? ‘Jawel. Jammer dat een deel van de klanten nog geen pas heeft waarmee contactloos kan worden betaald. Ze kunnen zo’n pas gratis aanvragen bij hun bank, maar dat weten ze vaak niet. En dan is er nog een grote groep klanten die wel een geschikte pas heeft, maar dat niet weet. Ik heb al regelmatig gevraagd of ze mij hun pas willen laten zien en dan kon ik vertellen dat ie geschikt is voor contactloos betalen.’

Goede vriendjes
Veel ondernemers zien op tegen de introductie of het omwisselen van een betaalautomaat die geschikt is voor contactloos betalen. Bij Keurslager Van Linschoten was het gelukkig snel geregeld. ‘Stekker erin en klaar. Wel heb ik tijd en aandacht besteed aan het informeren van alle 22 medewerkers. Iedereen kon tekst en uitleg vinden in de personeelsapp. Met plaatjes van de terminal en de teksten die op het schermpje verschijnen en een korte toelichting hebben we de verschillende stappen uitgelegd. Ook de koppeling met de spaarpas die veel klanten gebruiken. We willen dat klanten en medewerkers goede vriendjes blijven met de betaalautomaat.’