Pinambassadeur John van Holst

Cafetaria Eethuis Van HolstVanHolst_potret

In Cafetaria Eethuis Van Holst in Dongen doen ze er alles aan om klanten te laten pinnen. Bij elke kassa – het zijn er drie – staat de betaalautomaat goed in het zicht. Ook stickers op de winkelruit en de vitrine attenderen klanten op de mogelijkheid om te pinnen. ‘En op alle menukaarten staat dat we de voorkeur geven aan pinnen in plaats van contante betalingen’, aldus John van Holst. En niet zonder succes. Inmiddels betaalt nog slechts een derde van de klanten contant.

Continu afromen
Van Holst is duidelijk over zijn voorkeur voor pinnen. ‘Veiligheid staat voorop. Voor onze medewerkers, maar ook voor onze klanten. Zo nemen we bijvoorbeeld geen biljetten van 200 of 500 euro aan. En als een klant wil afrekenen met 100 euro, dan kan dat alleen in overleg met een leidinggevende. Daarnaast romen we continu af. Ook moeten alle biljetten door de gelddetector. Dat is een extra handeling en kost tijd. Niet prettig als de zaak vol staat met klanten die snel geholpen willen worden.’

Kasverschillen
Naast veiligheid, is inzicht en overzicht een belangrijke reden om pinnen te stimuleren. ‘Alle betaalautomaten zijn bij ons gekoppeld aan de kassa’s. Die kasstroom klopt dus altijd. Ook fijn is dat je als ondernemer het geld meteen de volgende dag op je rekening hebt staan. En hoe minder contante betalingen, hoe minder kans op foute aanslagen of kasverschillen door verkeerd wisselgeld.’

Achter gesloten deuren
Van Holst is alert op het omgaan met contant geld. ‘Het geld ligt opgeborgen in een kluis met een tijdslot. Tellen gebeurt achter gesloten deuren. En we brengen het geld op wisselende dagen en tijdstippen, via wisselende routes naar de bank.’

Knop om naar contactloos
Sinds enkele maanden kunnen klanten ook contactloos betalen. De introductie verliep probleemloos. ‘Onze betaalautomaten hadden al die mogelijkheid, dus het was een kwestie van een knopje omzetten in overleg met de leverancier. Aan alle medewerkers hebben we in een regulier werkoverleg uitgelegd hoe het werkt. En klanten vinden het heerlijk snel en net zo veilig als gewoon pinnen.’